يك نوازنده‌ي خوب چگونه بايد باشد

آموزش و تدريس تار سه تار ني تنبك تنبور پيانو كيبورد...

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

يك نوازنده‌ي خوب چگونه بايد باشد

۲۴ بازديد

o طرز نگهداري تكنيك پس از كسب آن مسئله‌اي بس مهم مي‌باشد. واضح است كه اجراي كامل يك اثر موسيقي فقط با برخورداري از يك تكنيك روان و پخته ميسر است.

اگر نوازندگان جوان و بي‌تجربه قبل از هر چيز تصورشان از تكنيك نوازندگي آسان و روان نواختن باشد، در اشتباه هستند. البته سرعت در نواختن پراهميت است، ولي به هيچ وجه آن را نمي‌توان تنها مسئله‌ي مهم دانست. تكنيك خوب آن است كه حامي و پشتيبان تخيل نوازنده باشد و در نتيجه نوازنده بتواند با درك اثر و كمك ساز آن طوري كه بايد وظيفه خود را ادا كند.

o انگشتان ما بايد هميشه طوري در اطاعتمان باشند كه تا وقتي از آنها نخواسته‌ايم عملي از خود بروز ندهند. براي رسيدن به اين هدف انگشتان خود بايد طوري را تربيت كنيم كه به وظيفه‌اي كه ما از آن‌ها توقع داريم، عمل نمايند؛ يعني چيزي كه براي يك اجراي خوب مورد توجه و لزوم است. تكنيك و ارائه درست يك اثر در موسيقي چنان به هم ديگر بستگي دارند كه گاهي به آساني نمي‌توان گفت حد فاصل هر يك چيست و يكي در كجا پايان مي‌يابد و ديگري در كجا آغاز مي‌شود. فقدان تكنيك كامل در اجراي هر قطعه موسيقي اثر كاملا نامساعدي دارد.

o نوازندگان جوان بايد آگاه باشند كه تمرين هدف اصلي آنان نيست؛ بلكه بدون شك وسيله‌اي بسيار مفيد و مورد لزوم براي پيشرفت به سوي هدف‌هاي بالاتر است ولي هرگز آخرين هدف و غايت نيست. بنابرين، يك مربي خوب قبل از اين كه شاگردانش را به تمرين وادارد، بايد هميشه برايشان روشن كند كه قصد آنان از هفته‌ها تمرين روي يك اتود معين چيست چه نتيجه‌اي كسب خواهند كرد.

o شخص بايد در هر حال چنان با فداكاري و تمركز حواس تمرين نمايد كه تصور كند در مقابل گروهي برجسته و منتخب از موسيقيدانان مي‌نوازد. اتودها و تمرين‌ها بايد چنان نواخته شوند كه تصور شود هيچ چيز زيباتر از آنها نيست.

o هيچ كس نمي‌تواند بيشتر از سي يا چهل دقيقه با تمركز كامل حواس به تمرين بپردازد. بنابرين، توصيه مي‌شود كه اوقات تمرين در طول روز تقسيم شوند، به طوري كه بين آنها به حد كافي اوقات فراغت وجود داشته باشند. تمرين خوب فقط به آهستگي انجام‌پذير است. شخص بايد تقريباً يك سرعت آرامي را براي نواختن انتخاب كند تا در نتيجه بتواند حتي قسمت‌هاي پيچيده‌اي را كه بايد منظم و يكنواخت نواخته شوند، با اعصابي راحت بنوازد و آنها را در حافظه خود بسپارد. در غير اين صورت، گذشته از اين كه احتمال دارد اشتباهات به صورت عادت درآيند، براي فرا گرفتن قسمت‌هاي مزبور سه يا چهار برابر وقت بيشتر لازم است.

o اگر شخص در حين تمرين دچار اشتباهي از قبيل نواختن يك نت نابه‌جا يا يك تكيه غلط يا يك وزن نادرست گردد، بايد بلافاصله درصدد رفع آن برآيد و به تصحيح آن بپردازد. اين از واجبات است كه شخص هر روز مقداري از وقت خود را به قصد رفع خستگي بنوازد، به خصوص وقتي كه قبل از آن چند ساعتي را به طور جدي به كار و تمرين پرداخته باشد. مع ذلك، نبايد فراموش شود كه بي‌قيد نواختن با بي‌دقت نواختن فرق كلي دارد.

 

تاليف : آندور فولدز (پيانيست مجار)

ترجمه : دكتر سعيد خديري

ahmadkheradju.blogsky.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.