نكاتي كه سازندگان تار و سه تار بايد بدانند

آموزش و تدريس تار سه تار ني تنبك تنبور پيانو كيبورد...

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

نكاتي كه سازندگان تار و سه تار بايد بدانند

۲۹۶ بازديد
 
از چسب به جاي سريشوم استفاده نكنيد

معمولا" آلات موسيقي اي كه شامل سيم و دسته هستند، پس از مدت زماني بايد رگلاژ دسته شوند چراكه مقداري جاخوردگي در دسته ساز بوجود مي آيد. در سالهاي اخير كه چسب چوب و ديگر انواع چسبهاي صنعتي به بازار آمده، عده اي مبادرت به استفاده از اين نوع چسبها مي كنند كه متاسفانه ساز توليد شده آنان جنبه يكبار مصرف پيدا مي كند چون در آينده دور (مثلا 70 يا 80 سال ديگر) پس از هرگونه جاخوردگي، پيچ خوردگي، شكستگي بر اثر حوادث و ضربه، ديگر ساز را نمي توان ترميم اصولي كرد، چون اصولا" اين چسبها باز نمي شوند.

در صورتيكه سازگران قديم كه از چسب گرم سريشم استفاده ميكردند به ساز اجازه ميدادند تا بتواند قابل تعمير باشد امروز هم اگر كمي بوي بد سريشم را تحمل كنيم و قدري حوصله و صرف وقت را چاشني اين فن والا و ذيقيمت كنيم، محصولي بهتر و اصولي تر بدست ميايد كه رضايت نسلهاي بعد را نيز به همراه خواهد داشت.

پيش از جاگذاري ميخ هاي بيخ دسته، محل را سوراخ كنيد

بر اثر كوبيدن ميخ هاي بيخ دسته تار، پس از گذشت زمان تركهايي (آن هم در محل خطرناكي مثل بيخ دسته!) ظاهر ميشود كه براي اجتناب از اين خسارت ميتوان قبل از كوبيدن هر ميخ، با مته هم شماره ميخ، سوراخي ايجاد كرد و پس از آن ميخ را در سوراخ ايجاد شده با فشاري بسيار كمتر فقط "جا زد" نه آنكه با چكش كوبيد.

مشكلات نوازندگان چپ دست

هميشه نوازندگان و هنرآموزان چپ دست تار و سه تار با مشكلاتي روبرو هستند؛ يا ساز را همچون ديگران بدست ميگيرند كه در اين صورت نميتوانند همچون يك راست دست ساز بزنند و پيشرفت كنند و يا ساز را چپ دست مي كنند كه در اين صورت به چند مشكل ديگر بر مي خورند:

اول اينكه هميشه بايد ساز خود را به كلاس بياورند و ببرند. دوم اينكه، اگر جايي سازي ببينند نمي توانند آنرا بيازمايند، ديگران هم در مورد ساز ايشان همين مشكل را دارند. سوم اينكه، ساز انتخابي و خريداري شده آنان ممكن است پس از چپ دست كردن افت شديدي كند، چراكه سيمهاي بالا و پائين جابجا شده است كه متاسفانه در اين سه مورد تقريبا" چاره اي جز تحمل نيست! ولي در مورد چهارم، هنگاميكه بخواهيم سازي را اصطلاحا" چپ دست كنيم، ناچار بايد يك ناو در جهت معكوس با ناو موجود روي دسته ايجاد كنيم.

اين عمل كه قدري كارگاهي است و نيز موجب مراجعات بعدي ميشود و ضمنا پس از نتيجه كار شكل و ظاهري يكسان و قرينه با ناو قبلي حاصل نميشود، مشكل ايجاد ميكند. پيشنهاد اينكه به سادگي كليه سازها را از ابتدا با دو ناو بسازيم، يعني هركدام در يك طرف دسته تار يا سه تار وسپس ساز را به اصطلاح رنگ و لاك كنيم.

شيارهاي خرك را تا حد امكان زياد كنيد

بر روي خرك بعضي سازهاي جديد فقط به تعداد سيم هاي آن ساز شيار وجود دارد كه پيشنهاد مي شود بر روي تاج خرك تا جايي كه ميسر است شيار بيندازيم، چراكه بعضي كوكهاي قديمي را بايد با تغيير محل سيم همراه كنيم؛ ضمن آنكه بدين ترتيب هر نوازنده ميتواند به سليقه خود جاي سيمها را تغيير دهد.

از سايت:harmonytalk.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.