روز شهناز

آموزش و تدريس تار سه تار ني تنبك تنبور پيانو كيبورد...

سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

روز شهناز

۱۷ بازديد
اول خرداد ماه مصادف است با تولد منسوبي جليل شهناز، نوازنده اي كه بيش از نيم قرن افتخار و سرآمد هنر تارنوازي ايران بوده است. 

جليل شهناز هنرآموخته مكتب خانوادگي اش و رشد يافته در محيط هنرپرور اصفهان است. هنر موسيقي شهناز معني كلاسيك موسيقيست، شهناز هنرمنديست از تبار مطربان قديم ايران زمين. 
بداهه نوازي هاي شهناز در تاريخ موسيقي ايران بي نظير و همواره زبانزد بوده است. اين پختگي و تسلط او روي حالتها و فضاهاي موسيقي ايراني را حتي مي توان در اجراهاي دوره جواني او ديد كه نشاندهنده نبوغ اوست. از مشخصه هاي مهم جليل شهناز شناخت بالاي او روي ساز تار است؛ شهناز تار را رام شده در دست دارد و به هر سو كه خواهد مي برد( نكته اي كه بسياري از تارنوازان جديد در آن ضعف بسيار دارند!) 
audio file سه گاه جليل شهناز 
در دست راست، فشار روي مضراب و خرك، زاويه مضراب نسبت به سيم، سرعت برخورد آن با سيم، فاصله محل برخورد مضراب با سيم نسبت به خرك و نوع قرار گرفتن مضراب در دست، همه و همه در جمله جمله موسيقي او با دقت و ظرافت مورد بررسي قرار گرفته و با مهارت نواخته مي شود. 
ريزهاي او نسبت به نوع موسيقي گاهي سريع، گاهي شمرده و شفاف است. اين ريزها در جملات مختلف موسيقي نسبت به اقتضاي قطعه استفاده مي شود و در موارد بسياري، قطعات، حتي بدون ريز و فقط با مضرابهاي متنوع تك اجرا مي شود و گاهي با كندكاري دست چپ ... 
audio file قسمتي از كنسرت جليل شهناز 

audio fileتكنوازي دشتي از جليل شهناز 

ostad Shahnaz  
جليل شهناز
دست چپ او به لطف بلندي انگشتان و قدرتش خوش استيل، چابك و نرم است. ويبره هاي مچ و گليساندو هاي شهناز روان و بدون استرس است. اگرچه كمتر شهناز قطعات اصطلاحا" سرعتي مي نوازد ولي دست او آماده و مناسب براي اجراي موسيقي در تمپوهاي بالا آن هم بسيار تميز و بدون لغزش بوده، كه اين مورد هم در نوازندگان تار كمتر به چشم مي خورد. 
در استيل نوازندگي شهناز هيچگونه انقباضي ديده نمي شود و همواره عضلاتش لخت و نرم است. در اين نوشته قصد نداريم به نواسازي شهنازي بپردازيم، ولي بايد اشاره كنيم كه نوازندگي شهناز با تغيير مقامها تا اندازه اي تغيير سبك مي دهد؛ نيز با تغيير سازهاي همنواز ... دقيقا" اين اتفاق در ساز احمد عبادي ديده مي شود. با اين حال عده اي سه تار نوازي احمدعبادي را فقط با تك سيم و مضرابهاي شمرده و چپهاي قوي مي شناسند در صورتي كه عبادي هم با سه تارهاي گوناگون در دستگاههاي مختلف با اركسترهاي متفاوت اجراهاي متفاوت داشته. اين از مشخصه هاي هنرمندان قديمي بود كه موسيقي را با احساس و نه ماشيني مي نواختند و بدون تعصب به نتيجه صداي همنوازي يا تكنوازيشان توجه مي كردند. 

سجاد پورقناد
http://www.harmonytalk.com/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.