چوب سه تار از درخت توت باشد.
رگه هاي درشت صفحه به سمت سيم بم باشد.
فاصله ي سيم تا دسته ي ساز كم باشد تا حدي كه موقع اجرا سختيه سيم را حس نكنيد.
صداي پائين دسته با بالا دسته همخواني داشته باشد.
صداي سيم دوم مفهوم باشد و حالت گنگي نداشته باشد.
در اجراي سيم بم.سيم كاملا نرم و صدايي طبيعي داشته باشد.
صداي همه ي سيمها دنبال هم باشد يعني با هم همخواني داشته باشد و در گوش دادن تفكيك سيمها سخت باشد.
بلند بودن صداي ساز دليلي بر خوب بودنش نيست.
با يك مضراب ويا حتي بدون زدن مضراب بايد بتوانيد چندين نت را به راحتي و با طنين خوب اجرا كنيد.
در اجراي تكنيك ناله ي ساز(ويبره) هيچ مشكلي نداشته باشيد.
بعد از كوك كردن ساز تك تك پرده ها را امتحان كنيد كه در اصطلاح گز نزند.
دسته ي ساز نه كلفت و نه زيادي نازك باشد كه البته بستگي به دست خودتان دارد.
ساز از نظر وزني سبك باشد.
سازي كه زياد رنگ شده باشد فقط قشنگ است و احتمال دارد كه صداي خوبي نداشته باشد.
رنگ ساز هرچه روشنتر باشد بهتر است .هم اگر عيبي داشته باشد پيداست و هم از نظر روانشناسي مثبت است.
از: yjc.ir