آموزش و تدريس تار

آموزش و تدريس تار سه تار ني تنبك تنبور پيانو كيبورد...

سه شنبه ۲۸ فروردین ۰۳

آموزش و تدريس تار

۲۱۴ بازديد

شركت در كلاس آموزش سه تار و تار در همه سنين امكان پذير است. اموزش تار و سه تار به دو روش انجام مي شود:

- روش سنتي گوشي يا سينه به سينه و يا مكتبخانه اي

روش نوين تدريس از روي كتاب

كلاسهاي موسيقي (آموزش تار) به صورت جلسات خصوصي و نيمه خصوصي برگزار مي شود و مدرس تار در طول جلسه به آموزش درس جديد تار و رفع اشكالات تئوري و عملي هنرجو مي پردازند.

 

ساز شناسي تار

تار از سازهاي زهي و ايراني است كه با زخمه نواخته مي‌شود.

در گذشته تار ايراني پنج سيم (يا پنج تار) داشت. غلامحسين درويش يا درويش خان سيم ششمي به آن افزود كه همچنان به كار مي‌رود.

تار در لغت ايراني به معني زه، سيم و از لحاظ ساز شناسي از گروه سازهاي زهي مضرابي است.

ساز تار به سازسه تاراز جهاتي مشابه است و از يك خانواده محسوب مي شوند. شيوهٔ نوازندگي زخمهٔ عادي در تار به صورت راست (از بالا به پايين) است ولي در سه‌تار بالعكس است (از پايين به بالا). اين دو ساز از نظر تعداد پرده‌ها نيز با هم شباهت دارند.

از نوازندگان پيشين ساز تار مي توان از اساتيدي چون :آقا علي‌اكبر خان فراهاني،آقا حسينقلي، ميرزاعبدالله، درويش خان، اسماعيل ساقي، علينقي وزيري، موسي معروفي، نصرالله زرين‌پنجه،علي‌اكبر شهنازي،مرتضي ني‌داوود،عبدالحسين شهنازي، غلامحسين بيگجه‌خاني، لطف‌الله مجد، عطا جنگوك، فريدون حافظي، جليل شهناز، محمدرضا لطفي

تار سازي است كه اگر نوازنده بر آن چيره شود، مي‌تواند با آن كارهاي زيبا و ماندگاري بيافريند. اين ساز به خوبي توانايي تك نوازي و هم نوازي را دارا مي‌باشد.

سن آموزش تار

اموزش ساز تار در همه سنين امكان پذير است. كودكان از حدود 7سالگي مي توانند به  يادگيري تار بپردازند ولي شروع كلاس آموزش تار بهتر است بعد از گذراندن دوره اموزش موسيقي كودك (ارف) باشد . نوجوانان و بزرگسالان هم  مي توانند به آموزش تار بپردازند .آموزش موسيقي در هيچ سني دير نيست و علاوه بر اينكه  بعنوان تفريح  محسوب مي شود مي تواند در  تقويت حافظه و توانايي هاي ذهني، و هماهنگي چشم ودست نقش  داشته باشد.

ميزان تمرين آموزش تار

پيشرفت در يادگيري موسيقي و كليه  رشته هاي هنري بتدريج و به آرامي انجام مي شود و براي موفقيت  و كسب مهارت، تمرين و ممارست لازم است. پيشرفت هنرجويان در نواختن تار بستگي به ميزان تمرين و استعداد آنها دارد و تمرين روزانه و مداوم معمولا كارايي بيشتري دارد.

 از سايت:http://www.matinmi.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.